مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

اطلاعات و خبرهای روز دیجیتال مارکتینگ را با من همراه باشید

مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

اطلاعات و خبرهای روز دیجیتال مارکتینگ را با من همراه باشید

مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

سلام من هلیا هستم.در وبلاگ من شما می توانیدجدیدترین اطلاعات و اخبار علوم دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.جدیدترین اطالاعات و اخبار دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، طراحی لوگو،طراحی گرافیکی،دنیای تکنولوژی و... رادنبال کنید

  • ۰
  • ۰

10 گام برای وابسته کردن افراد

10گام برای وابسته کردن شخص موردنظرتان

 

1.آئینه تمامنمایی از مخاطبتان باشید

این راهبرد آئینه‌سازی گفته می‌‌شود و مستلزم آن است که رفتار مخاطبتان را به طور نامحسوس تقلید کنید. وقتی در حال صحبت با فردی هستید، سعی کنید زبان بدن، ژست‌ها و حالات صورتش را تقلید کنید. پژوهشگران دانشگاه نیویورک در سال ۱۹۹۹، اثری را به نام “اثر آفتاب پرست” ثبت کردند، این اثر زمانی رخ می‌دهد که افراد رفتار یکدیگر را ناخودآگاه تقلید ‌کنند. این تقلید کردن علاقه پیدا کردن به یکدیگر را آسان می‌کند. پژوهشگران از ۷۲ مرد و زن خواستند که تکلیفی را با هم‌گروهیشان انجام بدهند. این هم‌گروهی‌ها که با پژوهشگران همکاری داشتند، رفتار شرکت کننده مقابل را تقلید می‌کردند یا نمی‌کردند و پژوهشگران نیز از تعاملات آنها فیلمبرداری می‌کردند. پژوهشگران در پایان آزمون از شرکت کنندگان خواستند که توضیح بدهند چقدر هم‌گروهی‌شان را دوست دارند. نتایج با درصد بالایی از اطمینان حکایت از آن داشت که هم‌گروهی‌هایی که رفتار شرکت کنندگان را تقلید کرده بودند، بیشتر توانسته بودند علاقه‌شان را جلب کنند.

 

2.با افرادی که امیدوارید با آن‌ها دوست شوید، بیشتر معاشرت کنید

براساس اثر”مواجهه صرف”، مردم معمولاً به افرادی که برایشان آشنا باشند، علاقه‌مند می‌شوند. روانشناسان دانشگاه پیتسبورگ برای بررسی این پدیده از چهار خانم خواستند که به عنوان دانشجو در کلاس روانشناسی دانشگاه شرکت کنند. هر یک از آن‌ها در تعداد دفعات متفاوت در کلاس حاضر شد. وقتی آزمایش کنندگان عکس این چهار خانم را به دانشجویان مذکر نشان دادند، آنها نسبت به خانم‌هایی که بیشتر در کلاس دیده بودند، علاقه بیشتری احساس می‌کردند، حتی اگر با هیچ کدامشان رابطه‌ای برقرار نکرده بودند.

10 گام برای وابسته کردن افراد

3.از طرف مقابلتان تعریف کنید

مردم از همان صفاتی که شما به دیگران نسبت می‌دهید، برای توصیف کردن خودتان استفاده می‌کنند. این پدیده اصطلاحاً “انتقال خودبه خودی خصایل” گفته می‌شود. براساس نتایج یک مطالعه، این اثر حتی زمانی که افراد می‌دانستند، صفاتی معین درباره فرد مورد نظری که درباره‌اش صحبت می‌کنند، صادق نیست، باز هم رخ می‌دهد. هر آنچه که درباره دیگران می‌گویید، آنچه را که دیگران در شما می‌بینند، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر از فردی به عنوان یک انسان مهربان و سخاوتمند تعریف کنید، دیگران هم همین صفات را به شما نسبت خواهند داد. عکس این موضوع نیز صادق است؛ اگر دائماً پشت سر دیگران درباره‌شان بدگویی کنید، دوستانتان نیز همان ویژگی‌های منفی را به شما نسبت خواهند داد.

 

4.سعی کنید هیجانات مثبت از خود به نمایش بگذارید

سرایت هیجانی بازگو کننده اتفاقی است که وقتی مردم به شدت تحت تاثیر روحیه و انرژی دیگران قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد. انسان‌ها می‌توانند هیجانات و احساسات اطرافیانشان را ناخودآگاه حس کنند. این پدیده احتمالاً به این دلیل رخ می‌دهد که ما حرکات و حالات صورت اطرافیان‌مان را به طور طبیعی تقلید می‌کنیم و در نتیجه احساسی مشابه احساس آنها پیدا می‌کنیم. اگر می‌خواهید دیگران وقتی در کنارتان هستید، شاد باشند، نهایت تلاشتان را برای منتقل کردن احساسات مثبت به کار ببرید.
 

5.خونگرم  وشایسته باشید

روانشناسان مدل محتوای کلیشه‌ای را مطرح کرده‌اند، براساس این نظریه، انسان‌ها دیگران را برمبنای صمیمیت و شایستگی آن‌ها قضاوت می‌کنند. اگر بتوانید تصویر انسانی خونگرم و صمیمی را از خود به نمایش بگذارید که رفتاری دوستانه و غیررقابتی دارد، دیگران احساس می‌کنند که می‌توانند به شما اعتماد کنند. اگر شایسته و کاردان به نظر برسید، برای مثال جایگاه اقتصادی یا علمی بالایی داشته باشید، تمایل دیگران برای احترام گذاشتن به شما بیشتر می‌شود. نکته مهم به ویژه در کسب و کار این است که اول صمیمی‌تان را نشان بدهید و بعد شایستگی‌تان را به نمایش بگذارید. از منظر تکاملی، این که بدانیم آیا طرف مقابل شایستگی اعتمادمان را دارد یا خیر، اهمیت بیشتری برای بقای‌مان دارد.

 

6.نقاط ضعفتان را هر از گاه فاش کنید

وقتی اشتباهی می‌کنید، مردم بیشتر به شما علاقه‌مند می‌شوند، البته اگر قبلاً باور کرده باشند که شما فرد شایسته‌ای هستید. وقتی برای مخاطبتان فاش کنید که یک انسان کامل و بی عیب و نقص نیستید، ارتباط با شما برای اطرافیانتان آسان‌تر می‌شود و آنها احساس می‌کنند که شما هم مثل خودشان انسانی آسیب‌پذیر هستید. پژوهشگران هنگامی که در حال بررسی اثر اشتباه‌های ساده بر جذابیت درک شده بودند، متوجه این پدیده شدند. پژوهشگران از دانشجویان مذکر دانشگاه مینه‌سوتا خواستند تا به نواری که از صدای افراد در حال امتحان دادن ضبط شده بود، گوش بدهند. افرادی که امتحان را به خوبی پشت سر می‌گذاشتند، اما در انتها قهوه را می‌ریختند، بیشتر از اشخاصی مورد علاقه دانشجویان قرار می‌گرفتند که امتحان را خوب می‌دادند و قهوه را نمی‌ریختند یا هم امتحان را خوب نمی‌دادند و هم قهوه را می‌ریختند.

 

7.روی ارزش‌های مشترکتان تاکید کنید برای وابسته کردن دیگران

مردم بیشتر جذب افرادی می‌شوند که شبیه خودشان باشند این اثر اصطلاحاً “اثر جذب مشابهت” گفته می‌شود. پژوهشگران نظرات افراد آزمون را درباره موضوعات بحث‌برانگیزی مانند رابطه جنسی و سیاست در یک مطالعه بررسی کردند و سپس از آن‌ها خواستند که مدتی در یک خوابگاه دانشجویی با هم زندگی کنند. در پایان دوره مشخص شد، آزمودنی‌ها به افرادی که درباره موضوعات بررسی شده نظراتی مشابه نظرات خودشان داشتند، بیشتر علاقه پیدا کرده بودند. نکته جالبی که پژوهشگران متوجه آن شدند، این بود که افرادی با ویژگی‌های شخصیتی منفی مشترک برای سربازان نیروی هوایی جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از افرادی با ویژگی‌های مثبت مشترک بودند.

 

8.لبخند بزنید و وابسته‌اش کنید

لبخند زدن با ژست باز یا بسته، مسئله این است. خانم‌ها وقتی لبخند می‌زنند، صرف نظر از باز یا بسته بودن زبان بدنشان، بیشتر علاقه دیگران را به خود جلب می‌کنند. پژوهشگران به تازگی متوجه شده‌اند، دانشجویانی که از طریق آواتار با هم ارتباط برقرار می‌کنند، در صورتی که آواتار لبخند بزرگتری به لب داشته باشد، احساس بهتری درباره رابطه‌شان پیدا می‌کنند.
نکته: براساس نتایج یک مطالعه، لبخند به لب داشتن در اولین ملاقات کمک می‌کند که طرف مقابل بعداً شما را  به یاد بیاورد.

 

9.کشف کنید که طرف مقابلتان دوست دارد که چطور دیده شود

انسان‌ها دوست دارند به شیوه‌ای همسو با باورهای خود درک شوند. این پدیده در قالب نظریه خودتاییدی تعریف می‌شود. همگی ما می‌خواهیم دیگران نظراتمان را چه مثبت چه منفی تایید کنند. در یک مجموعه مطالعه از شرکت کنندگانی که دارای تصورات مثبت و منفی از خود بودند، پرسیده شد که دوست دارند با چه افرادی در ارتباط باشند، با اشخاصی که نظر مثبتی درباره‌شان دارند یا با اشخاصی که دیدی منفی درباره آنها دارند؟
شرکت کنندگانی که نظر مثبتی درباره خود داشتند، افرادی را ترجیح می‌دهند که نظر مثبتی درباره‌شان داشتند، حال آن که شرکت کنندگان با دید منفی درباره خود، منتقدان را ترجیح می‌دادند. نتایج به دست آمده را می‌توان این گونه تحلیل کرد که انسان‌ها دوست دارند با افرادی ارتباط داشته باشند که بازخوردی همسو با هویت مورد قبول خودشان را به آنها ارائه دهد. نتایج یک پژوهش دیگر نیز حکایت از آن دارد که وقتی باورهای دیگران درباره ما با باورهایمان درباره خود همخوانی داشته باشد، رابطه‌مان با آنها راحت‌تر جریان پیدا می‌کند. چرا که در این حالت احساس می‌کنیم که طرف مقابل درکمان می‌کند و همان‌طور که می‌دانید درک و تفاهم مولفه‌ مهمی برای ایجاد صمیمیت است.

10 گام برای وابسته کردن افراد

10.رازی را با او در میان بگذارید

خودافشایی یکی از بهترین تکنیک‌های ایجاد رابطه و وابستگی است. دانشجویان در یک مطالعه در گروه‌های دوتایی تقسیم‌بندی شدند و از آن‌ها خواسته شد که ۴۵ دقیقه برای شناختن یکدیگر وقت بگذارند. آزمایش کنندگان مجموعه سوالاتی را در اختیار بعضی گروه‌ها قرار دارند که کاملاً شخصی و عمیق بود. برای مثال یکی از این سوال‌ها این بود: ” رابطه‌ات با مادرت چطوریه؟” حال آن که به بقیه گروه‌ها سوالاتی پیش پاافتاده درباره زندگی روزمره داده شد، مثل این که “تعطیلات مورد علاقه‌ات چیه؟ چرا؟”
در پایان آزمایش دانشجویانی که سوالات شخصی‌تری از هم پرسیده بودند، نسبت به دانشجویانی که درباره موضوعات روزمره با هم حرف زده بودند، احساس صمیمت بیشتری نسبت به هم احساس می‌کردند. شما هم می‌توانید این تکنیک را برای شناخت بهتر طرف مقابلتان به کار ببرید. برای مثال می‌توانید رابطه‌تان را با پرسیدن سوالاتی ساده تقویت کنید، مثلاً بپرسید “آخرین فیلمی که ازش خوشت اومد، چی بود؟”. مطرح کردن این سوالات کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه اشخاصی بیشترین اهمیت را در زندگی طرف مقابلتان دارند. وقتی اطلاعاتی را درباره زندگی خصوصی با هم رد و بدل می‌کنید، مخاطبتان احساس صمیمیت بیشتری با شما می‌کند و تمایل پیدا می‌کند که در آینده به شما اعتماد کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی