ژئومارکتینگ
یکی از انواع روشهای بازاریابی عبارت است از ژئومارکتینگ .شاید شما هم احتمالاً در مورد سه تا از کلمات بسیار مهم در کسب و کار های املاک و مستغلات شندیده اید :
موقعیت مکانی ، موقعیت مکانی ، موقعیت مکانی .
به طور خاص : جای مناسب کجاست ،و سایر ویژگی ها و خدماتی موقعیت مکانی و دسترسی مناسب کدام است و بالاترین اهمیت کدام است .
بازاریابی برای سایر صنایع اغلب از همان قواعد کلی استفاده می کند. دانستن جایی که می توانید اوج بگیرید ، باز کردن یک شعبه جدید ، یا توسعه یک برند در یک منطقه جدید یا بازار بین المللی نوعا برای موفقیت یا شکست متفاوت است.
ژئومارکتینگ چیست ؟
ژئومارکتینگ یا بازاریابی جغرافیایی (Geo-marketing) نه تنها یک استراتژی کوتاه مدت بازاریابی و حتی یک کمپین نیز نیست . در عوض ، این ابزار بازاریابی برای تعیین استراتژی ها و ایجاد کمپین ها بکار می رود – یک شیوه اداره داده ها که بینشی عملی و قدرتمند در داخل محیط بازاریابی کاربرد دارد.
ژئو مارکتینگ یا بازاریابی جغرافیایی استفاده از دانش مبتنی بر موقعیت مکانی برای شکل گیری تلاش های بازاریابی است. با استفاده از نقشه برداری دیجیتال برای سازماندهی و نمایش داده ها به منظور بررسی و تصمیم گیری است.
نقشه دیجیتال به بازاریابان اجازه می دهد داده ها را براساس منطقه جغرافیایی (مانند یک منطقه حومه در کنار شهر اصلی ) یا موقعیت مکانی خاص (مانند یک فروشگاه خاص) تجزیه و تحلیل کنند.
فناوری دیجیتال امروز ، بوسیله داده های در دسترس از موقعیت مکانی از طریق رسانه های اجتماعی و دستگاه های تلفن همراه ، به رویکرد بازاریابی در جهت افزایش قدرت و قابلیت کمک می کند.
ژئومارکتینگ چیست
ژئو مارکتینگ برای شرکت هایی مناسب است که به داده های موقعیت مکانی بیشترین دسترسی را دارند مانند شرکت های تلفن همراه و ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه .
چه شرکتهایی از ژئو مارکتینگ استفاده می کنند ؟
با این وجود ، از آنجا که تکنولوژی دیجیتال این روش بازاریابی را حتی برای شرکت های کوچک مقرون به صرف کرده است ، ژئو مارکتینگ یا بازاریابی جغرافیایی می تواند تقریبا در هر کسب و کاری مورد استفاده قرار گیرد.
نرم افزار اطلاعات جغرافیایی (GIS) می تواند برای تجزیه و تحلیل ژئو مارکتینگ / بازاریابی جغرافیایی خریداری شود ؛ و داده ها را برای تغذیه این نرم افزار می توان از طریق فعالیت های کسب و کار جمع آوری نمود.
در عین حال ، شرکت های بزرگ که قبلا بازاریابی پایگاه داده را استفاده نموده اند ، می توانند بسیاری از داده های موجود خود در زمینه ژئو بازاریابی استفاده کنند. چرا که هر بیتی از اطلاعات مربوط به آدرس مشتری یا کد پستی می تواند بلافاصله به یک نقشه دیجیتال متصل شود.
با ژئو مارکتینگ به چه مشتریانی می رسیم ؟
مشتریان محلی
هنگامی که یک کسب و کار – به عنوان مثال ، یک فروشگاه مبلمان – به دنبال تبلیغ برای فروش است می تواند از بازاریابی جغرافیایی برای شناسایی مشتریان هدف و ارسال آگهی در مدت یک ساعت استفاده کند. در همین حال، هنگامی که کسب و کاری به دنبال گسترش به یک مکان جدید است ، می تواند مناطقی را که بیشترین تقاضا برای محصولات را وجود دارد را مورد هدف قرار دهد.
با این حال، کسب و کارهای دیگری می توانند از داده های ژئو مارکتینگ – بر اساس مکان و الگوی ترافیکی پایه مشتری – برای تعیین بهترین مکانها برای خرید آگهی های بیلبوردی استفاده نمایند .
مشتریان اینترنتی
خریداران آنلاین موقعیت جغرافیایی کامپیوترشان را از طریق آدرس IP خود انتقال می دهند. وب سایت های شرکت می توانند از این اطلاعات برای نمایش صفحات به زبان کاربر ( برای مثال ، بعد از تعیین آدرس IP آلمان ، شرکت صفحه اصلی وب سایت خود را به جای زبان انگلیسی به صورت زبان آلمانی نشان می دهد.) استفاده می کند.
موتورهای جستجو می توانند نتایج خاصی را بر اساس موقعیت مکانی تقریبی کاربر رتبه بندی می کنند. تبلیغات متنی می تواند اطمینان حاصل کند که کاربران در سانفرانسیسکو با تبلیغات مربوط به رستورانهای سانفرانسیسکو مورد هدف قرار خواهند گرفت .
کاربران دستگاه های موبایل
مصرف کنندگان می توانند تخفیف ها ، کوپن های الکترونیکی ، و دیگر تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی در هر زمانی دریافت کنند. برای مثال ، برنامه AT&T’s ShopAlert ، هنگامی که تلفن همراه مشترک در یک محدوده جغرافیایی معین – مثل یک فروشگاه شیرینی فروشی – قرار می گیرد ، تشخیص داده و یک پیشنهاد برای وی می فرستد.
کاربران رسانه های اجتماعی
بسیاری از سیستم های رسانه های اجتماعی اجازه می دهند تا کاربران مکانهای مختلف مانند کافی شاپ یا رستوران را check in کنند. این شرکت ها پس از آن می توانند پیشنهادات ویژه ای را برای این کاربران ارسال کنند.
چطور یک کسب و کار از ژئو مارکتینگ استفاده می کنند ؟
در برنامه ژئو مارکتینگ یا ژئو بازاریابی و یا همان بازاریابی جغرافیایی ، داده های مشتری در پایگاه داده های شرکت مرتب می شوند.
این داده ها از منابع متفاوت مانند مبادلات آنلاین ، ابزارهای موبایل ، کارت های ویژه ، مجاری فروش ، پاسخ های ایمیل ، مشترکین ، کارت های وارانتی ، منابع شخص ثالث و غیره جمع آوری می شوند.
این داده ها برای یک یا چند نقشه دیجیتال بکار گرفته می شود. نقشه های متفاوت بر ویژگی های مختلف ( مانند کد پستی ، نقشه خیابان ، یا نقشه موقعیت مکانی ) تمرکز می کنند و برای تحلیل و بررسی جنبه های مختلف اطلاعات مورد نیاز لایه بندی می شوند.
این داده ها بر اساس اهداف ویژه کسب و کار ، مانند تعیین دقیق مکان مشتریان فعلی برای ترفیعات جدید ، و یا شناسایی تغییرات منطقه ای در نتایج ترفیعات انجام شده ، تحلیل می شوند .
تحلیلگران می توانند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف و از طریق ارتباط دقیق مجموعه داده ها، فرصت های کلیدی برای استراتژی بازار را شناسایی کنند ، و این اطلاعات را به راحتی برای بررسی توسط تصمیم گیرندگان در اختیار قرار دهند.
چنین تحلیل های فضایی داده ها می تواند اهداف متعددی را دنبال نماید. بازاریابی جغرافیایی نشان می دهد که مشتریان کجا هستند.
چطور در بخش های مختلف مشتری در یک ناحیه پراکنده اند
چه مسیرهای توزیعی در ظرفیت خود کار می کنند
چه نوع از سهم بازار هایی در اختیار شرکت است که رقبا از آن دور هستند
یک کمپین موثر با این اطلاعات برای چندین سطح به کار می روند ، مانند
شناسایی بازارهای جدید ، و ایجاد / تقسیم بندی مناطق فروش
سازمان لجستیک ، مانند زنجیره تحویل و مناطق توزیع ، و
برنامه ریزی موقعیت مکانی برای فروشگاه های جدید ، تبلیغات بیلبورد ، برج های وای فای ، دستگاه های خود پرداز و تقریبا هر چیزی.
برای موثر بودن ، سیستم های ژئو مارکتینگ بایستی به روز باشند. نقشه های بایستی به طور مرتب به روز رسانی شوند ، داده های مشتری نگه داری شوند ، و اقدامات کنترل کیفیت برای اطمینان از صحت داده ها استفاده گردد.
کسب و کارها باید دنیایی از اطلاعات را مدیریت و از آنها استفاده کنند. این اطلاعات شامل یک موقعیت جغرافیایی، یک آدرس، یک محدوده و منطقه سرویسدهی، محلهایی برای فروش و مسیرهای تحویل که بتواند در یک نقشه دیده شده و تحلیل گردد، میباشد. در این مقاله یک سیستم مدیریت بازاریابی الکترونیکی بر اساس سیستمهای اطلاعات جغرافیایی پیشنهاد میگردد.
یک سیستم اطلاعات جغرافیایی، سیستم اطلاعات متفاوتی است که بر اساس اطلاعات مکانی و توصیفی میتواند دنیای پیرامون ما را مدلسازی کرده و به تصویر بکشد. GIS با کمک توابع توانمندی که دارد میتواند باعث تصمیمگیریهای دقیق و مدیریت بهینه منابع و رفتارها شود. برآوردهای معتبر نشان داده است که ۸۰% از اطلاعات مربوط به عوارض، وابسته به مکان و موقعیت آنهاست. با این دیدگاه هیچ حد و مرزی برای کاربردهای سیستمهای اطلاعات مکانی قابل تصور نیست. ارزشمندی فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی در کسب و کارها و صنعت بازاریابی هیچگاه بیشتر و چشمگیرتر از امروز نبوده است. کسب و کارهای کوچک و بزرگ به طور یکسان میتوانند سیستمهای اطلاعات جغرافیایی را به عنوان یک ابزار تحلیل ضروری و اجتنابناپذیر در انتخابهای مختلف، تحلیل مناطق بازار، مدیریت مناطق فروش، نمایش و به تصویر کشیدن مشتریان، مسیریابی فروش و خدمات و نیز تدوین استراتژیهای تجاری بدانند و از آن استفاده کنند.
ارزیابی، مدیریت، بهینهسازی و پیادهسازی صحیح یکپارچگی در کلیه سازمانها، بدون محدودیتهای وابسته به نوع عملکرد و فعالیتهای آن سازمانها میباشد. GIS دارای تحلیلگر کسب و کار، تحلیلگر شبکه، تحلیلگر مکانی، تحلیگر سه بعدی و بسیاری تحلیلگرهای دیگر برای پیادهسازی و مدیریت سیستمهای یکپارچه مختلف از جمله یک سیستم کامل کسب و کار است.
شرکتهایی میتوانند در عصر حاضر و در بازار امروز به رقابت بپردازند که با زبان و ابزارهای آن آشنا باشند. اینترنت توانسته است تعاریف مصطلح استراتژی و رقابت را دگرگون سازد. در عصر حاضر که عصر فناوری اطلاعات است، شرکتها و کسب و کارهایی که میخواهند در تجارت به ویژه تجارت الکترونیک موفق باشند باید دارای توانمندیهای لازم برای یک بازاریابی قدرتمند در محیطهای الکترونیکی و مجازی بوده و باید به دیدگاههای جدید در این رابطه دست یابند.
در GIS، اطلاعات مکانی (نقشهها) و اطلاعات توصیفی دارای زیرساختهای مختلف پایگاههای اطلاعاتی، با یکدیگر ارتباط معنیداری پیدا میکنند و به اصطلاح، دادهها به مکان خود مرتبط میشوند و پیادهسازی چنین سیستمی میتواند به کمک توابع غنی و توانمند موجود در سیستم، پاسخ بسیاری از مشکلات مربوط به تصمیمگیری و مدیریت کلان را با ضریب اطمینان بالا در اختیار مدیران ارشاد سازمانها و صاحبان کسب و کارها قرار دهد.
یکی از وظایفی که مدیران بازاریابی شرکت ها برعهده دارند بخش بندی بازار براساس متغیرهای خاصی است. یکی از این متغیرها، متغیرهای جغرافیایی است؛ بدین معنا که بازاریابان می توانند بر اساس معیارهایی چون کشور، استان، شهر، محله، و….بازار شرکت خود را طبقه بندی نمایند. آنگاه با توجه به قوت ها و ضعف های شرکت خود یکی از این بازارها را برای ارائه خدمات خود برگزینند؛ در حقیقت بازار هدف خود را تعیین کنند. بخش بندی بازار و انتخاب بازار هدف به منظور اجرای برنامه های اثر بخش بازاریابی امری ضروری است. یکی از سیستم های اطلاعاتی که می تواند در این راستا کمک شایان توجهی به مدیران بازاریابی بنماید، سیستم اطلاعات جغرافیایی است.
که در زیر به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم:
کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در بازاریابی
- شناسایی مشتریان شرکت: از طریق (GIS) می توان بهترین و سودآورترین مشتریان را شناسایی کرد.
- مستقرکردن منابع نزدیک مشتری: (GIS) مکان های جغرافیایی بهینه به منظور آغاز به کار معرفی می کند.این مکانها برای یافتن بهترین جایگاه برای ساختن فروشگاه های جدید، مراکز خدماتی یا شناسایی مناطقی برای عرضه محصولات، به کار می روند.
- کاربرد عملیاتی در بازاریابی: (GIS)، ترکیبی از داده های پراکنده را پشتیبانی خواهد کرد.برای مثال، براساس اطلاعات مرتبط به بازارهای بالقوه و محل استقرار رقبا میتواند مکانی را به عنوان یک بازار جدید خرده فروشی تعیین کند، یا ممکن است به تعیین مکان هایی برای پخش آگهی های تبلیغاتی بپردازد.
- کاربرد استراتژیک در بازاریابی: (GIS) می تواند ابزاری برای مدیریت ارشد در تصمیم گیری باشد. موضوعاتی مانند: شناسایی مکانهای سرمایه گذاری و شناسایی بازارهای جدید برای محصولات جدید موضوعاتی است که برای مدیران ارشد اهیمت دارد.
- کاربرد(GIS) در تحقیقات بازاریابی: (GIS) می تواند به یک سری سوالات در تحقیقات بازار یابی پاسخ دهد. مشتریان کجا واقع شده اند؟ ویزگی های آنها چیست؟(تفکیک بازار، طبقه بندی محیطهای مسکونی)، رقبای شرکت کجا واقع شده اند؟ درآمد فروش بالقوه دریک منطقه برای محصول شرکت چیست؟ چه سهم بازاری می توان برای محصولات شرکت انتظار داشت؟ کجا باید شعبه جدید شرکت را مستقر کرد؟
- کاربرد(GIS) در تجزیه و تحلیل بازاریابی: اطلاعات مکانی – جغرافیایی بازار می تواند شرکت ها را در اداره هرچه بهتر کسب و کار و تسلط بر بازار محصول یاری کند. (GIS) می تواند هنگامی که یک شرکت چند ملیتی به سمت بازارهای بزرگ و بین المللی حرکت می کند، کمک کند تا به دنیای واقعی بازار نزدیکتر شود.
- مکان یابی تجاری: کاربرد عمدهی سیستم اطلاعات جغرافیایی در گزینش و انتخاب سایت برای فعالیت های تجاری می باشد.
- ایجاد مزیت رقابتی: موفقیت نهایی و مزیت رقابتی صنایع به سطح دقتی بستگی دارد که در روشهای سنتی و اولیه آنها وجود دارد. (GIS)یک فناوری جدید و تکامل یافته است این توانایی را دارد تا فرآیند تعیین بازار هدف را به شیوه مناسب تحت تاثیر قرار داده و برای رسیدن به مزیت رقابتی یاری نماید.
- تحلیل و تعیین بازار هدف: مطالعات متخصصان مکان یابی و اقتصاد سنجی تایید کرده که نزدیکی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان یکی از ملاحظات بسیار مهم در تصمیم گیری انتخاب محل مناسب برای فعالیت شرکت ها می باشد. سیستم اطلاعات جغرافیایی، پایگاه اطلاعاتی لازم برای تحلیل روابط جغرافیایی بین عرضه کنندگان صنعت و مشتریان را فرآهم می کنند.
امروزه استفاده از سیستم های اطلاعاتی در عرصه همه علوم به ویژه بازرگانی نه تنها یک ضرورت انکار ناپذیر به شمار می رود.؛ بلکه به عنوان عامل ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها محسوب می شود. یکی از این سیستم ها، سیستم اطلاعات جغرافیایی است که علیرغم استفاده گسترده آن در علومی مثل جغرافیا، کشاورزی، زمین شناسی و… هنوز جایگاه خود را در علم بازاریابی نیافته است. به طور کلی، استفاده از (GIS) می تواند ابزاری قابل اعتماد و حاوی منابع مهم بوده و برای برنامه ریزی راهبردی شرکتهای خصوصی و دولتی ارزشمند باشد. علاوه بر آن (GIS) می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت های شرکت و تصمیم گیری های بازاریابی داشته باشد. به طور خلاصه (GIS) می تواند سه فایده منحصر به فرد برای مدیران بازاریابی داشته باشد.
۱-(GIS) باعث توزیع و بازیافت مجدد داده های مربوط به نواحی جغرافیایی فعالیت شرکت شده که سطحی از شخصی سازی و دقت را ایجاد می کند.
۲- فناوری فوق باعث می شود تا متغیرها و یا انواع داده های مکانی و توصیفی مقایسه شوند، بنابراین روابط بین عوامل مهم تصمیم گیری های بازاریابی قابل شناسایی خواهند بود.
۳- به دلیل توانمندی های مکانی (GIS)، ویژگی های نقشه های حاصل از (GIS) برای بازاریابی کالاها و خدمات شرکت ها مفید خواهند بود.