مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

اطلاعات و خبرهای روز دیجیتال مارکتینگ را با من همراه باشید

مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

اطلاعات و خبرهای روز دیجیتال مارکتینگ را با من همراه باشید

مجله اینترنت مارکتینگ هلیا

سلام من هلیا هستم.در وبلاگ من شما می توانیدجدیدترین اطلاعات و اخبار علوم دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.جدیدترین اطالاعات و اخبار دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، طراحی لوگو،طراحی گرافیکی،دنیای تکنولوژی و... رادنبال کنید

  • ۰
  • ۰

دلیل ریست فکتوری

 

ریست فکتوری چیست ؟

تنظیمات کارخانه که با نام ریست فکتوری شناخته می‌شود به فرآیندی اطلاق شده که بر روی دستگاه‌های اندرویدی و یا آیفون های هوشمند می توانید آن را انجام دهید. این عمل به گونه‌ای است که تمام اطلاعات شخصی کاربر که در درون گوشی‌های هوشمند ذخیره شده اند را حذف خواهد کرد. در واقع با استفاده از این تکنیک می توانید گوشی هوشمند یا تبلت مورد استفاده را به حالت اولیه یعنی زمان خروج از کارخانه برگردانید. به همین علت به این فرآیند، تنظیم مجدد کارخانه یا ریست فکتوری گفته می شود. کاربران به منظور رفع مشکلات گوناگون گوشی های هوشمند، روی به استفاده از این روش می آورند. فراموش نکنید که استفاده از ریست فکتوری همواره نمی تواند به عنوان راه حل موثر برای شما مورد استفاده قرار گیرد. نوع انجام این عملیات به شکلی است که باید تمام اطلاعات و تنظیمات گوشی خود را در مکانی امن ذخیره کرده تا پس از طی کردن فرآیند ریست ‌فکتوری مجدداً آنها را به گوشی انتقال دهید. فراموش نکنید قبل از انجام هر عمل و طی کردن فرآیند ریست فکتوری، باید نکات مهمی را در نظر گرفته تا پس از آن با مشکل مواجه نشوید.
پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم که بی‌گدار به آب نزنید و بدون مطالعه‌ی این مقاله و دانستن اینکه ریست فکتوری در گوشی چیست و همچنین اطلاع از چگونگی بازیابی اطلاعات گوشی پس از این فرایند، به برگرداندن گوشیتان به تنظیمات کارخانه اقدام نکنید. چرا که اگر نادانسته وارد این راه‌ شوید ممکن است اطلاعات مهم‌تان را از دست بدهید و قادر به بازگردانی آن‌ها نباشید.

 

دلیل رست فکتوری

هیچ بایدی وجود ندارد. بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه بیشتر مواقع به دلیل حل مشکلات ناشناخته مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی انجام می شود. هر چند که برای چنین مشکلاتی دلایل رایج تر مانند خراب شدن باتری گوشی باید بررسی شود اما همانطور که گفتیم ریست فکتوری می تواند آخرین راه حل برای مشکلات این چنینی باشد. گاهی ممکن است احساس کنید که گوشی اندرویدتان کند شده باشد، برای مثال گوشی‌ شما زود شارژ خالی می کند، اپلیکیشن‌ها هنگ می‌کنند، مشکل  داغ شدن گوشی اندروی ، شما را اذیت می کند و یا رمز گوشی را از یاد برده اید. باید گفت که اندروید قابلیت پیر شدن دارد؛ یعنی بعد از استفاده‌ی چندماهه کارایی خود را از دست می‌دهد و مانند سیستم iOS نیست که بتواند مدت زمان زیادی را بدون هیچ نوع مشکلی با شما راه بیاید. اصی ترین راه برای نو کردن سیستم گوشی و تازه‌سازی آن، فلش کردن گوشی است  اما فراموش نکنید که فلش کردن با ریست‌ فکتوری یا همان بازگشت به تنظیمات کارخانه متفاوت است و حتی امکان دارد ویروسی در سیستم اندروید مخفی شده باشد که از طریق ریست فکتوری هم پاک نشود، ولی ما فرض را بر این می‌گیریم که مشکل گوشی شما با همان ریست‌فکتوری حل می‌شود و در این سایت قصد داریم در مورد انواع روش‌های ریست‌ فکتوری گوشی‌های اندرویدی آموزش دهیم .

 

در چه مواقعی ما نیاز به ریست فکتوری داریم؟

حال که به طور کلی با مفهوم ریست ‌فکتوری آشنا شده اید، ممکن است سوالات مختلفی در ذهن شما ایجاد شود. این که دلیل ریست فکتوری چیست و در چه مواقعی می توان از این فرآیند استفاده کرد، به نکات مختلفی شما را خواهد رساند. در واقع مشکلات و موارد متعددی وجود دارند که شما را ملزم به بردن گوشی به تنظیمات کارخانه خواهند کرد. این راهکار موثر به خوبی می تواند بخش زیادی از مشکلات را برطرف نمایند. یکی از مهمترین مواردی که به بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه شما را وادار می کند، داشتن قصد فروش آن خواهد بود. با توجه به اینکه تمام اطلاعات و داده های شخصی شما بر روی گوشی ذخیره می شوند، هنگامی که قصد فروش آن را دارید باید این اطلاعات را حذف کنید. به همین علت بردن گوشی به تنظیمات کارخانه راه حلی موثر شناخته می‌شود.
در کنار این مورد در پاره‌ای از اوقات استفاده از اپلیکیشن های مختلف و بازی های سنگین ممکن است گوشی‌های هوشمند را با مشکلاتی مانند کندی و لگ همراه کند. به همین علت راهکار موثر برای رفع این مشکل، بازگرداندن به تنظیمات کارخانه خواهد بود. گاهی اوقات این مشکلات سخت افزاری نیز موجب می‌شوند که گوشی شما به صورت ناگهانی خاموش شود. هر چند که در بسیاری از مواقع باید برای تعمیر گوشی خود از یک فرد وارد کمک بگیرید ولی به طور مکرر مشاهده شده که ریست فکتوری نیز به خوبی می‌تواند این مشکل را برطرف نماید. در واقع بسیاری از کاربران هنگام مواجهه با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، آخرین راه حل را برای برطرف کردن این ایرادات، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه در نظر می گیرند.

 

دلیل ریست فکتوری

 

مزایای ریست فکتوری(ویژگی ریست فکتوری)

مهمترین ویژگی بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه هنگامی نمایان می‌شود که شما قصد فروش گوشی خود را داشته باشید. اگر قصد ندارید که داده‌های شخصی شما توسط خریدار بازبینی شوند، باید قبل از فروش گوشی، تنظیمات مجدد کارخانه را انجام دهید. علاوه بر این برای رفع مشکل کندی گوشی هوشمند، استفاده از فرآیند ریست فکتوری به بهترین شکل می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. گاهی اوقات به واسطه پر شدن حافظه داخلی به شکل بیهوده، سرعت پردازش گوشی به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود. به همین علت بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه به خوبی می تواند برنامه ها و بازی های مختلف را سریع تر اجرا کند. کاربر می تواند با انجام این روش یک فضای خالی گسترده و تمیز برای خود فراهم کند. این شرایط امکان می دهد که یک شروع مجدد برای نصب اپلیکیشن های کاربردی پیش رو داشته باشید. در نهایت باید بدانید که فکتوری ریست موجب ارتقاء کیفیت اجرای نرم افزارهای مختلف خواهد شد. امروزه نرم افزارهای مختلفی به شما کمک می کنند تا بتوانید برای بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه از آنها بهره ببرید.

 

معایب ریست فکتوری

اگر نیاز دارید گوشیتان را ریست فکتوری کنید و تا کنون این کار را انجام نداده‌اید، نیازی نیست نگران باشید و از معایب آن بترسید. کافیست این مقاله و مقاله‌های مرتبط را مطالعه کنید تا خیالتان از بابت ریکاوری اطلاعات هم راحت باشد، پس از آن از گوشی بکاپ بگیرید و با آسودگی خاطر گوشیتان را فکتوری ریست کنید. در عمل فکتوری ریست برای گوشی همراه ضرری ندارد با این حال در صورتی که در یک مدت کوتاه چند بار پشت‌سر هم این کار را تکرار کنید، ممکن است به کاهش طول عمر باتری و پردازنده گوشی منجر شود و نتیجه عکس دهد. البته توجه کنید که این مورد از پیامد‌های ریست فکتوری‌های متعدد و نزدیک به هم است.

 

دلیل ریست فکتوری

 

اقدامات قبل از ریست فکتوری

نکته بدیهی که در بالا بیان کردیم حذف تمام اطلاعات شخصی و داده های موجود در گوشی های هوشمند و تبلت ها پس از انجام فرآیند ریست فکتوری خواهد بود. انجام این تکنیک تمام فایل های شخصی، اپلیکیشن ها و اطلاعاتی مانند پیامک و مخاطبین را از گوشی حذف می کند. با این حال برخی از گوشی های هوشمند تنظیماتی پیش روی شما قرار داده تا بتوانید با استفاده از آن ها مواردی خاص را در حافظه گوشی حفظ کنید.
یکی از راهکارهایی که قبل از بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه می‌تواند برای شما موثر باشد، ذخیره سازی داده های شخصی در مکانی امن خواهد بود. با استفاده از یک مموری کارت یا هارد اکسترنال می‌توانید تمام عکس، فیلم و فایل های صوتی موجود در گوشی هوشمند خود را ذخیره کنید. علاوه بر این تمام رمزهای ورود را در مکانی امن ذخیره کرده تا پس از نصب مجدد اپلیکیشن ها بتوانید از آنها بهره ببرید.
قبل از انجام ریست فکتوری می توانید از اکانت گوگل خود استفاده کرده و همگام سازی گوشی هوشمند را با آن انجام دهید. پیش از انجام این عمل می توانید این گزینه را فعال کرده تا به راحتی پس از طی کردن فکتوری ریست بتوانید اطلاعات مورد نیاز را بازیابی کنید. این اطلاعات می توانند عکس ها، فیلم ها و فایل های صوتی، مخاطبان و همچنین اطلاعات مرورگر باشند. برای ریکاوری گوشی هوشمند خود پس از ریست فکتوری با ورود به حساب کاربری گوگل می توانید به بخش تنظیمات رفته و پس از انتخاب اکانت gmail، روی به انتخاب گزینه Sync Account بیاورید. حال می توانید گزینه های مورد نظر خود را فعال کرده تا اطلاعات موجود را مجدداً بازیابی کنید.
یکی دیگر از نکاتی که قبل از بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه باید به آن دقت شود، پر بودن باتری و اتصال به شارژر خواهد بود. با توجه به اینکه در حین انجام فرآیند ریست فکتوری، سخت افزارهای مختلف مانند رام با حساسیت بالایی این فرآیند را انجام می دهند، نباید باتری گوشی هوشمند شما خالی باشد. به همین علت سعی کنید قبل از انجام این روش و شروع فرآیند بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، گوشی خود را حداقل ۵۰ درصد شارژ کنید.
خارج کردن میکرو اس دی و سیم کارت از دیگر نکاتی به شمار می‌روند که می‌توانند به عنوان نکات مهم قبل از ریست فکتوری عنوان شوند. فراموش نکنید با خارج کردن حافظه جانبی تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها را می‌توانید حفظ کنید. علاوه بر این برداشتن سیم کارت از روی گوشی هوشمند نیز موجب جلوگیری از حذف مخاطبین و پیامک های ذخیره شده بر روی آن می شود.

 

روش های انجام ریست فکتوری (بازگردانی تنظیمات گوشی به حالت کارخانه)

به صورت کلی 3 روش اصولی برای انجام این کار وجود دارد. با توجه به دلیل انجام ریست فکتوری و شرایط گوشی باید یکی از روش ها را انتخاب کنید. برخی از این روش ها برای مواقعی که گوشی خراب هستند کاربرد دارند و برخی دیگر برای مواقعی که گوشی هیچ مشکلی ندارد، انتخاب مناسبی هستند.  در این قسمت به بررسی هر سه روش ریست فکتوری گوشی خواهیم پرداخت.

 

1. بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه از منو تنظیمات (اندروید و آیفون)

ساده ترین و مطمئن ترین روش برای بازگردانی گوشی به حالت کارخانه، استفاده از قابلیتی است که در منو تنظیمات انواع گوشی های هوشمند فراهم شده است. این قابلیت با عنوان Reset Device  در  قسمتBackup and Reset تنظیمات گوشی قرار دارد. همچنین با استفاده از این روش می توانید قبل از بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه، یک فایل بک آپ از گوشی خود تهیه کنید. روش های بکاپ گوشی در گوشی های هوشمند متفاوت است. اگر فکر می کنید بکاپ گیری و بازگردانی آن ممکن است برایتان سخت باشد، استفاده از کارت حافظه، بهترین راه حل است. تمامی داده های گوشی همراه را به کارت حافظه یا فلش مموری انتقال دهید، سپس عملیات بازگردانی را انجام دهید. روش بازگردانی با تنظیمات نرم افزاری در صورتی بهترین انتخاب است که پسورد گوشی را داشته باشید و برنامه های گوشی اجرا شوند و امکان مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی وجود داشته باشد. اما در صورتی که پسورد گوشی را به یاد نداشته باشید یا مشکلات نرم افزاری به شما اجازه ندهد به منو تنظیمات بروید، می توانید از روش بعدی استفاده کنید.

 

2. پاک کردن اطلاعات گوشی با استفاده از Recovery Mode

این روش برای مواقعی مناسب است که گوشی موبایل با مشکلات نرم افزاری مواجه شده است. همچنین در مواقعی ریکاوری گوشی با روش ریکاوری مود، ابتدا باید گوشی خود را خاموش کنید. البته برخی از گوشی ها برای خاموش شدن نیاز به پسورد دارند، پس می توان گفت این روش برای این دسته از گوشی ها نمی تواند مناسب باشد. بعد از خاموش کردن گوشی باید دکمه پاور به همراه یکی از دکمه های ولوم را نگه دارید تا لوگوی گوشی نمایان شود. بهتر است در این مرحله قاب گوشی را خارج کنید تا راحت تر بتوانید دکمه ها را نگه دارید. البته نگه داشتن دکمه ها برای باز شدن منوی ریکاوری در گوشی های متفاوت فرق دارد. از این رو در صورتی که دکمه پاور به همراه ولوم بالا یا ولوم پایین شما را به منو ریکاوری هدایت نکرد، باید دکمه ریکاوری مدل گوشی خود را جستجو کنید. بعد از اینکه با نگه داشتن دکمه ولوم و پاور، صفحه ی ریکاوری مود، ظاهر شد باید گزینه Backup and Restore  را انتخاب کرده سپس Backup را بزنید. توجه داشته باشید که در این حالت، لمس صفحه نمایش کار نمی کند. بلکه برای جابجایی بین گزینه ها باید از کلیدهای ولوم استفاده کنید. در صورتی که یک کارت حافظه درون گوشی قرار داشته باشد، بعد از اینکه این گزینه را انتخاب کنید، ابتدا عملیات  پشتیبان گیری از دیتاهای گوشی انجام می شود.

 

3. ریست فکتوری گوشی با استفاده از کد (کد ریست فکتوری گوشی)

آخرین روشی که برای ریست فکتوری گوشی می توانید استفاده کنید، بازگردانی گوشی به واسطه کد است. با استفاده از این روش، امکان بکاپ گیری وجود ندارد. از این رو باید توجه داشته باشید که قبل از شروع ریست فکتوری باید حتما فرآیند پشتیبان گیری را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم تنها در صورتی از این روش استفاده کنید که امکان انجام روش های قبلی وجود نداشته باشد. برای بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه تنها کافیست کد *2767*3855# را در گوشی خود وارد کنید. توجه داشته باشید که با وارد کردن این کد در گوشی هوشمندتان هیچ صفحه جدیدی باز نمی شود که تاییدیه خاصی از شما اخذ شود. بعد از فشردن آخرین دکمه یعنی همان دکمه # فرآیند حذف تمامی داده های گوشی شما شروع می شود. بعد از شروع شدن این فرآیند به هیچ عنوان نمی تواند روند کار را متوقف کنید. از این رو باید تمامی دقت و توجه خود را برای بکاپ گیری از فایل ها در نظر داشته باشید. تنها فایل های مموری کارت و سیستم در این روش باقی می ماند و سیستم اندروید به صورت کامل از ابتدا نصب می شود.

 

دلیل ریست فکتوری

 

بهترین روش ریست فکتوری گوشی کدام است؟

با توجه به شرایط و دلیلی که برای ریست کردن گوشی دارید، باید یکی از این روش ها را انتخاب کنید. اما به صورت کلی روش اول (بازگردانی تنظیمات کارخانه با تنظیمات گوشی) مطمئن ترین و بهترین روشی است که برای انجام این کار می توانید انتخاب کنید.

 

علت ریست فکتوری نشدن گوشی سامسونگ

برخی از مواقع گوشی های هوشمند ما دچار مشکلات و خطا های نرم افزاری می شوند که بیشتر اوقات موجب نگرانی ما می شوند. هنگامی که قصد دارید گوشی خود را ریست فکتوری کنید اما گوشی شما با خطایی رو به رو می شود باید بتوانید علت ریست فکتوری نشدن گوشی سامسونگ خود را تشخیص دهید. این خطا ممکن است به دلیل اشکالی در بخش سخت افزار یا نرم افزار گوشی شما باشد. به این ترتیب گام اول پیدا کردن منشا خطا در گوشی می باشد.
ممکن است بعضی مواقع علت ریست فکتوری نشدن گوشی سامسونگ با بوت نشدن گوشی در ارتباط باشد. در این شرایط ممکن است گوشی شما با مشکلات سخت افزاری رو به رو شده باشد.
در این هنگام یک روش برای ریست فکتوری کردن گوشی شما وجود دارد. اما نکته ی قابل توجه این است که در این حالت اطلاعات، عکس ها و ویدئو ها و .... گوشی شما پاک می شود. در ادامه مراحل ریست فکتوری کردن گوشی به این روش را به شما آموزش می دهیم.

  • گام اول در ریست فکتوری کردن گوشی در این حالت رفتن به Recovery Mode است.
  • شاید بپرسید که حالت ریکاوری چیست در ادامه ی مطلب Recovery Mode را نیز به شما معرفی می کنیم.
  • در این حالت لیستی را مشاهده می کنید.
  • می توانید با استفاده از دکمه های کم و زیاد کردن صدا به انتخاب یکی از موارد لیست بپردازید.
  • در هنگامی که ریکاوری را انتخاب کردید می توانید با فشار دادن دکمه ی پاور ریستارت را اعمال کنید.
  • در این مرحله منوی جدید برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • باید با استفاده از دکمه های کم و زیاد کردن صدا گزینه ی wipe data یا factory reset را انتخاب کنید.
  • انتخاب کردن در این مرحله با دکمه ی پاور انجام می شود.
  • در این مرحله گوشی از شما سوال می پرسد که آیا واقعا می خواهید ریست فکتوری را انجام دهید؟ در این هنگام باید گزینه ی Yes را انتخاب کنید.
  • در این مرحله گوشی شما به صورت اتوماتیک ریست فکتوری را انجام می دهد.

توجه داشته باشید در صورتی که در هنگام انجام این مرحل با مشکلاتی مانند هنگ کردن گوشی مواجه شدید، کافی است با استفاده از دکمه ی پاور گوشی خود را ری استارت کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی